Zając z czekolady -czwartek 08.04

 

Dzień dobry Niedźwiadki. Zacznijmy od poruszania się. 

1.„Szukamy zajączków” – zabawa ruchowa,

Wybierz jakąś swoją ulubioną zabawkę – jakiegoś pluszaka, może być dowolny, jeśli nie masz żadnego zajączka ani królika. Poproś dorosłego żeby schował go gdzieś w pokoju, tak żebyś tego nie widział/ła. Zacznij szukać zabawki. Kiedy ją znajdziesz opowiedz gdzie była. Użyj słów: na, pod, w, za, obok, przed, po lewej, po prawej. Teraz się zamieńcie i Ty schowaj zabawkę – niech szuka jej Rodzic. Powtórzcie zabawę kilka razy, zamieniając się rolami.

Cel:utrwalanie nazewnictwa związanego z orientacją przestrzenną

2. Wielkanocny stół Ewa Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych,
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

 

Porozmawiajcie teraz o wierszu:

-Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny?

-Czym jest udekorowany?

-Co stoi na nim?

-Kto siada przy stole?

-Kto zerka na wszystkich zza firanek?

Cel: ćwiczenie uważnego słuchania utworów literackich i umiejętność zapamiętywania istotnych informacji

3.„Nakrywamy do stołu”

Pomóż nakrywać dziś do obiadu/kolacji w domu. Policz krzesełka i sprawdź czy dla każdego domownika starczy. Twoim zadaniem jest nakryć do stołu
tak, aby wszyscy domownicy mieli swoją zastawę (talerze, sztućce, szklankę, serwetkę). Na lewą rękę załóż gumkę/frotkę. Będzie łatwiej zapamiętać jak prawidłowo ułożyć sztućce (po lewej stronie talerza widelec, po prawej nóż i łyżka). Na koniec  przelicz poszczególne elementy (talerze, szklanki, łyżki, widelce, noże, serwetki) i wskaż  czy czegoś jest mniej, a czegoś więcej? Czego tyle samo?

Cel: Nauka prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu, utrwalanie pojęć prawa i lewa w przestrzeni, ćwiczenia przeliczania.

4. „Prawda – fałsz” .

Rodzic mówi zdanie, zaś dzieci określają, czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdania są fałszywe, to dzieci mówią, jak powinny brzmieć.

Święta Wielkanocne kojarzą się nam z choinką i św. Mikołajem, bo są zimą.
Do koszyczka wkładamy żelki, cukierki czekoladowe i chrupki.
Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne.
Święta Wielkanocne zawsze odchodzimy latem.
Domy na Święta Wielkanocne ozdabiamy jemiołą, suszonymi trawami i liśćmi, bo łatwo je znaleźć jesienią kiedy są te święta.
Na palmową niedzielę robimy palemki.
Najważniejszym posiłkiem w czasie Świat Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie.
Przy wielkanocnym stole szykujemy miejsce dla nioczekiwanego gościa.

Cel: uważne słuchanie i odróżnianie prawdy od fałszu, utrwalanie symboli i zwyczajów świątecznych, doskonalenie orientacji w porach roku

5. „Krótka historia czekolady” 

Wykorzystajcie zdjęcia poniżej. Jeśli macie w domu czekoladę to warto połączyć pogadankę z jej oglądaniem, wąchaniem i smakowaniem (Ci, którzy nie mają alergii na czekoladę).

Są różne rodzaje czekolady: mleczna, gorzka i biała. Różnią się kolorem i smakiem. Kolor czekolady zależy od ilości kakao użytego do jej wyprodukowania. Do czekolady mlecznej dodaje się też mleka. Czekoladę robi się z nasion kakaowca. Największe uprawy drzewa kakaowego są obecnie w Afryce. Kakao robi się z nasion znajdujących się w owocu tego drzewa – strąku kakaowca. Nasiona po wyjęciu z owocu są białe, dopiero później robią się brązowe, m.in. na skutek palenia. Ziarna kakaowca po zerwaniu są poddawane krótkiemu etapowi fermentacji w specjalnych zbiornikach, po czym są one suszone a następnie prażone w wysokiej temperaturze. To ten proces nadaje im smaku oraz aromatu, znika na tym etapie kwaśny smak.Wysuszone ziarna się kruszone i pozbawiane łusek. Proces trwa aż do uzyskania konsystencji gęstego płynu. Utwardzony płyn daje miazgę kakaową, która, razem z masłem kakaowym jest głównym surowcem z którego powstaje czekolada. Biała czekolada jest nietypowa, ponieważ nie zawiera kakao (miazgi kakaowej) , a tylko tłuszcz kakaowy (masło kakaowe), cukier, mleko. Istnieje też czekolada różowa, zwana również czekoladą rubinową.  Powstaje ze sproszkowanych nasion kakaowca rubinowego. Jej kolor jest naturalny, do produkcji nie używa się żadnych barwników oraz sztucznych aromatów. Charakteryzuje się orzeźwiającym, jagodowym smakiem oraz kremową, delikatniejszą konsystencją w porównaniu do pozostałych rodzajów czekolad. Czekolada  endorfiny – to związki chemiczne, które poprawiają nam humor. Ponadto czekolada zawiera wiele wartościowych składników mineralnych takich, jak  magnez, potas, wapń, miedź, cynk, żelazo. (źródło Wikipedia oraz Dietetycy.org)

 

 

Cel: wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie.

6.Karta pracy – pięciolatki

Weź książkę nr 3, klej, nożyczki i kredki.

Otwórz książkę na str 51 i wytnij potrzebne do karty 48 obrazki. Na str 48 naklej je we właściwe miejsca, tak aby powstał cały obrazek. Dokończ ozdabianie obrusa. Pamiętaj żeby zaczynać zawsze od kropki ze strzałką

Cel: rozwijanie percepcji wzrokowej, doskonalenie wycinania, utrwalanie właściwego kierunku kreślenia.

Do jutra 🙂